Proste gry na początek

Proste gry na początek

W pierwszej fazie nauki języka obcego, kiedy dziecko posiada znajomość tylko małej liczby struktur i słów, cenne są proste gry, takie jak np. gry-zgadywanki (z użyciem przyimków miejsca). Nie ma praktycznie takich typów gier, które nie mogłyby być wykorzystane na wczesnym etapie nauki języka: "w chowanego", "ciuciubabka", itp. Ważne jest, aby atmosfera nauczania była możliwie najbardziej podobna do codziennego życia dzieci; w ten sposób pewne elementy obcego języka mogą zostać wprowadzone i być używane w sposób naturalny.

Prawie wszystkie kursy dla dzieci używały tej samem metody wprowadzania nowych słów: poprzez nazywanie rzeczy i przedmiotów, często poprzez gry podobne do bingo. Jednak same rzeczowniki nie pomagają dziecku w budowaniu struktury nowego języka. Potrzebuje również czasowników. Na początkowym etapie zabawa piłką może być dobrą metodą, by uczyć czasowników zupełnie mimochodem. Ktoś może rozpocząć grę skromnym poleceniem Złap to! lub Rzuć do mnie! Później nauczyciel może wzbogacić grę nowymi słowami i strukturami: Nie tak wysoko, Uderz mocniej, Daj to jej, Weź niebieską, Czerwona jest zbyt miękka, Szybciej etc. Taka zabawa może towarzyszyć miesiącami nauce każdego języka obcego.

Przez lata nauki wszystkie rodzaje zabawek mogą być użyte jako doskonały stymulant dla komunikacji i ćwiczeń. Kolorowe klocki mogą służyć do przedstawienia kolorów i kształtów; kiedy dzieci bawią się nimi, mogą nauczyć się zdań kluczowych dla pracy grupowej i partnerskiej: Połóż to tutaj, Daj mi większe, Nie burz tego, Zepsułeś to. Zdania już znane z innych gier mogą być powtórzone i utwierdzone w nowych sytuacjach. Czy to nie ładne? Gdzie jest twój? Ten jest większy / wyższy...

Popsute lalki i maskotki mogą być naprawiane w trakcie lekcji języka obcego. W trakcie takiej aktywności pojawiają się niezliczone możliwości komunikacyjne. Kiedy domalowywane są oczy, doczepiane kończyny, ubranka prane i cerowane, inne części wypychane i naprawiane, rozmowy zaczynają płynąć same z siebie: Podaj mi klej, proszę! Nie dotykaj tego, to mokre! To za duże / za małe do... Czy już skończyłeś? Kto to zrobił? W takim wspólnym działaniu dzieci mogą zaznajomić się z nowymi słowami i strukturami w sposób naturalny.

Czytaj dalej...